Jednym z priorytetowych elementów, który posiada wpływ na efektywność pozycjonowania strony mają zdobyte linki przychodzące do danej strony. Sposobów na pozyskiwanie linków prowadzących do strony jest dużo, bowiem dużo jest technik i metod pozycjonowania.Wymieńmy wiele z nich.
Popularną metodą pozyskiwania linków, która kiedyś miała ogromne znaczenie jest katalogowanie strony. W chwili obecnej katalogi nie mają już takiej siły, a ich miejsce na dobre zajęły strony typu \”presell page\” oraz strony z artykułami do przedruku. Pozycjonowanie stron internetowych przez dodawanie artykułów z linkiem opatrzonym odpowiednim anchor tekstem jest właśnie jedną z najważniejszych metod pozycjonowania. Jest to metoda najczęsciej proponowana przez firmy pozycjonerskie jako usługi SEO – presell to dobry sposób na pozyskanie dużej ilości wartościowych linków.
Inną znaną i popularną, choćby mocno kontrowersyjną i niezbyt ustabilizowaną metodą są linki pochodzące z systemów podmiany linków, czyli tzw. SWLi. Systemy te opierają swoje działanie na wymianie linków pośród zainteresowanymi stronami za pośrednictwem kodów.
Najprostszym prawdopodobnie sposobem pozycjonowania strony jest linkowanie płatne. Polega ono po prostu na płaceniu za umieszczenie linka zwrotnego na określonych stronach internetowych. Pozycjonowanie strony internetowej oparte na linkowaniu płatnym jest również niezbyt bezpieczne. Wyszukiwarki takie jak Google zakazują stanowczo zakupu linków. W przypadku posiadania prawie jedynie linków pochodzących za zakupu strona ma możliwość otrzymać tzw. bana (czyli zostaje usunięta z indeksu wyszukiwarki).
Najlepszą formą pozyskiwania linków jest tzw. naturalne pozyskiwanie linków. W przypadku tej formy pozycjonowania liczy się bogata i unikalna tekst witryny. Internauci linkują w zdecydowanej większości przypadków do stron wartościowych – do ciekawych artykułów lub newsów. Ta metoda pozycjonowania jest najbardziej promowana przez Google.